درحالی ناترازی بنزین در سال جاری هزینهای معادل 3 میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده که در سال 99 ایران صادرکننده 3 میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه بوده است.
مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی افزود: افزایش قیمت بنزین تنها تاثیری که دارد تورم را بالا میبرد و دولت درآمد حاصل از آن را در هزینه جاری به مصرف میرساند و سرمایهگذاری نخواهد کرد. در نتیجه هیچ اتفاقی نمیافتد، ضمن اینکه تورم را بالا میبرد.
تغییراتی که در سیاست های اعلامی مسئولان برای موضوع قیمت گذاری بنزین درسال آینده ایجاد شده، افکارعمومی را نگران کرده و لزوم پاسخگویی شفاف دولت و مجلس را ضروری تر از همیشه ساخته است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس اظهار کرد: در سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه سال آینده تغییری نکرده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی سیاست های ارزی را موجب کاهش صادرات فرآورده های نفتی دانست و گفت: با وجود هشدارهایی که دادیم بانک مرکزی کار خود را می کند و این بزرگترین خیانت است.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: طبق تصمیم کارگروه مقرر شده است در بخش ناوگان تاکسیرانی صرفاً تاکسیهای دارای بیمه نامه شخص ثالث، از سهمیه سوخت برخوردار شوند که فرآیندهای مربوط به نحوه اجرای آن درحال برنامهریزی هستیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: احتمال دارد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش قیمت حامل های انرژی را پیشنهاد کند اما در نهایت این مجلس است که نظر نهایی را خواهد داد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی با تاکید بر اینکه مشکلی در حوزه کیفیت بنزین در تهران نداریم، تصریح کرد: در شرایط فعلی تقاضا و مصرف بالا بوده و لازم است که مردم رعایت کنند، اگر مصرف بنزین خودرو کاهش یابد از تولید دیاکسیدکربن جلوگیری میشود و این مربوط به خودروسازی میشود.
رئیس هیئت مدیره پالایش نفت تهران با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن پروژههای جدید توسعهای در هیات مدیره پالایشگاه نفت تهران گفت: اجرای پروژه واحد بنزینسازی پالایشگاه نفت تهران تسریع خواهد شد.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: امیدواریم با سرجمع کل بنزین هایی که در پالایشگاه شمالی و پالایشگاه جنوبی و واحد سهروردی تولید می شود، میزان تولید بنزین پالایشگاه اصفهان به حدود ١٧ میلیون لیتر افزایش پیدا کند.
یک کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: ما حتما باید همزمان با حرکت به سمت خودروی برقی روی کیفیت ساخت داخل کار کنیم زیرا اکنون خودروهای داخلی به طور متوسط دو برابر خودروهای مشابه خارجی مصرف داریم و این اصلا قابل قبول نیست.
سیاستگذار در حل مسئلۀ بنزین دچار پارادوکس است. با شرایط فعلی، هر سیاستی اتخاذ کند، دچار مشکلات جدی خواهد شد. تنها یک راهکار برای تغییر شرایط وجود دارد: تغییر برخی پیشفرضها.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اختیار قیمت گذاری برای حامل های انرژی اکنون نیز در دست دولت است. ما در برنامه هفتم توسعه نگفتیم که قصد گرفتن این اختیار را از دولت داریم یا نه. اکنون این اختیار در دست دولت است و از سوی دولت نیز انجام می شود. بحث تغییر در قیمت حامل های انرژی نیز در دست دولت است.
در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم با هدف عادلانهسازی و بهرهمندی همه مردم از یارانه بنزین طرحی را بهطور آزمایشی در جزیره کیش به اجرا گذاشت. در این طرح ۴ ماهه آزمایشی، همه شهروندان کیش اعم از مالکان خودرو یا افراد بدون خودرو، سهمیه بنزین ۲۰ لیتر را دریافت کردند. قیمت بنزین در این طرح تغییری نداشت و نرخ بنزین یارانهای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ...